מוזיאונים הם מרכזים קהילתיים שנועדו ליידע וללמד את הציבור. כשאנו שואלים מה התועלת החינוכית של מוזיאון, התגובה המיידית היא למידה אקדמית. קליטת מידע אקדמי, לעומת זאת, אינה מגרדת את מה שמוזיאונים מציעים למשפחות ובמיוחד לילדים.
זה יכול להיות מאתגר להביא ילדים צעירים למוזיאון כאשר הם יכולים להיות בעלי טווח קשב קצר, קושי לקרוא וללא ידע מקדים על המקום או על הנושא המוצג. אך על ידי חשיפת המרחב הוויזואלי והחושי לילדים שלך, תוכל למעשה להביא אותם אל מעבר ללמידה אודות נושא מסוים, אלא אל חוויה מעמיקה אשר תשאיר בהם חותם.
- מעודד אהבה להיסטוריה
מוזיאונים עוסקים במקרים רבים בזיכרון, במה שהיה, במסורת. מנושאים רבים בהם המוזיאונים עוסקים, ניתן היה להתעלם בקלות בבית הספר. בין אם תביאו את ילדכם לאגף ילדים ונוער, גלריה לאמנות או מוזיאון מדע, ההיסטוריה השפיעה מאוד על החדשנות שהם עדים לה. כהורים איננו צריכים להיות מומחים בנושאים, אולם קריאת השלטים בתערוכה והנעת ילדכם לשאול שאלות תעודד אהבה להיסטוריה. מוזיאון בר-דוד עוסק במהותו בהיסטוריה והילדים מקבלים מושג על האספן משה בר-דוד שעל בסיס האוסף שלו הוקם המוזיאון.
- Story Telling
בכל מוזיאון קיים איזשהו סיפור אשר מורכב מעלילה מסוימת ומביא את המבקר לסקרנות ועניין רב. נושאי המוזיאונים מגוונים, ויכולים לעסוק בסיפורים שונים- מתולדות הקומיקס, דרך היסטוריית הפלמ"ח ועד לזיכרון לשואה. החשיבות של סיפור סיפורים גבוהה, והיא מקיפה אותנו גם בבגרותנו דרך סדרות טלוויזיה וסרטים, ספרים, שירים, פודקאסטים- ובעצם כמעט בכל מקום. המוזיאונים מלאים בסיפורים, וזה קריטי לילדינו לשמוע את הסיפורים האלה. סיפורים המסופרים במוזיאון בר-דוד יכולים להיות "הקוסם מארץ עוץ" באגף הנוער, סיפורי חפצי היהודים לאורך השנים באגף היודאיקה, ועד לסיפורים מאחורי הצלמיות באגף הארכאולוגיה.
- מלמד איך להשוות ולהנגיד
מוזיאונים מציעים הזדמנויות לילדים להשוות ולהבדיל בין מה שחשוב להם, מה שמוביל למיומנויות חשיבה ביקורתיות גבוהות יותר. מוזיאון לאמנות יכיל סוגים שונים של יצירות אמנות, וכאשר הם מטיילים בתערוכה יהיו הבדלים בסגנון, בנושא ובטכניקות המופגנות ביצירה שיכולים לטפח שיחות מעניינות. באגף הנוער שלנו למשל, אנו אוהבים לשאול את הילדים- מה ההבדל בין ציור השמן של הירשפלד לבין הקולאז' הדיגיטלי של אסימני. ההבדל העיקרי המלהיב את הילדים הינו שציור השמן קיים פעם אחת בעולם ואין עוד כמותו.
- מעודד שאלות
ביקור במוזיאון פותח את הדלת לסקרנות של ילדכם בצורה של שאלות. חלק מאלה יהיו שאלות שיש להן תשובות, שאלות שכדאי לעודד, שאלות שגורמות לך לחשוב ושאלות שאולי אין להן תשובות. יש לעודד את כל השאלות הללו, ואל תדאג אם אינך יודע את התשובות. שאלו את ילדכם מה הם מאמינים שהתשובה והקשיבו לנימוקים שלו. ממה הפסל הזה עשוי? – ממה לדעתך הוא עשוי?, למה האיש בתמונה עושה פרצוף כזה? – איזה פרצוף הוא לדעתך עושה? וכן הלאה.
- מגביר את התפתחות השפה
עבור ילדים צעירים, הגברת התפתחות השפה סובבת סביב זיהוי מילים בעוד שעבור ילדים גדולים יותר, החשיפה למושגים ורעיונות חדשים מביאה לאוצר מילים ברמה גבוהה יותר. באגף הנוער למשל, בתערוכה בנושא הקולנוע המוצגת עכשיו, נחשפים הילדים למילה קולנוע. זה אמנם נראה בעבורנו מובן מאליו- אבל הילדים של היום לא בטוחים מה זה קולנוע. בנוסף, מילים כמו אנימציה, קולאז', דמות, סטופ-מושיין, גיבור- מקבלים עומק מושגי וממשיכים עם הילדים הלאה.
- מעודד רעיונות חדשים
אתגר מעניין שכדאי לנסות הוא בכל שנה הוא לבקר במוזיאון או בתערוכה שלא שובה את העניין שלנו מיד. למעשה נעבור בתערוכה כאשר חסר לנו ידע מקדים. המטרה מאחורי זה היא לחשוף את עצמנו וגם את ילדינו לרעיונות ומושגים חדשים. נקפיד לדון במה שאנו רואים, כיצד אנו מפרשים זאת, ולשאול את ילדינו שאלות. אנחנו מדגמנים עבורם איך אנחנו מתקשרים עם התערוכה והמידע, אבל חשוב מכך שנהיה פתוחים לדברים חדשים בין אם אנחנו מכירים את זה ובין אם לא.
- מעורר השראה
כשאתה נכנס למוזיאון שמכיל שלד של חיה שגבוהה מהבית שלך ולא טיילה בכוכב זה מיליוני שנים, המוח שלך מתחיל לתהות. כשאתה נכנס למוזיאון שיש בו פלנטריום המספק מופעי אור על מערכת השמש, המוח שלך מתחיל לחלום על שמי הלילה. מוזיאונים נותנים לנו השראה לתהות, לדמיין ולחלום על אפשרויות שהן מעבר למה שאנו מכירים.
מה תרצה להיות כשתהיה גדול? מה אתה מצייר? על מה תחלום הלילה?
החשיפה ליצירות אמנות, התלויות בחלל מוזיאלי מעוצב וגדוש שלא קיים במציאות היום יומית, תביא את הילדים באופן טבעי אל עומק הדמיון והיצירה. החשיפה אל עולם שלם של צבע תביא אותם אל איזושהי תגובה והשפעה, גם אם לא ישתפו אותנו בכך.
- חושף אל עולם שלם מעבר למסך
קשה להתעלם מהבעיה שקיימת בחברה כולה במיוחד מאז פרוץ הקורונה- העיניים במסך והגוף פסיבי על הספה בבית. אנחנו בתור ילדים חווינו חוויות רבות במקומות שונים, בשלל ריחות ותחושות. חובה עלינו לאפשר לילדים שלנו לחוות באופן פיזי חוויות שונות על מנת להציג להם את אפשרויות העולם הקיימות מחוץ למסך. זה ישתלם לנו.
- חושף אל מבוגרים שעולמם הוא יצירה
מודלינג. אחת התופעות שהכי משפיעות על ילדים מבלי שאפילו התכוונו. אנחנו מדגימים לילדים שלנו איך חיים, איך אוכלים, איך עובדים, איך נהנים. כשהילדים נחשפים לאמנים דרך יצירותיהם הם מקבלים הדגמה של מבוגר שעוסק ביצירה, ושמבטא את עצמו ואת תחושותיו בדרך מסוימת. אין ספק שהחשיפה הזו יכולה להשפיע ולפתוח את הראש.
- מאפשר לנכוח ברגע
מה זה בעצם מוזיאון? חלל, בו ישנן יצירות תלויות, מונחות, מוקרנות- והמבקר שם נוכח. מוזיאון בר-דוד מזמין אתכם לאגף הנוער אל ממלכה של צבעים, צורות ותחושות. בואו אלינו לחוויה אחרת, אל עולם שיצרנו במיוחד בשבילכם.
נילי קרן, מנהלת חינוך והדרכה מוזיאון בר-דוד
דברו איתנו!
052-4700758, bar-david.edu@baram.biz